Loading...

Šta je psihoterapija i zbog čega je važna?

autor: IT Gimnazija | 15. 05. 2023, 3:08 pm
img-responsive

U proteklim danima bili smo svedoci velike tragedije, posebno teške za učenike, roditelje i prosvetne radnike. U školskom hodniku i klupama osnovac je, pucajući iz pištolja, teško povredio svoje drugove i drugarice, od kojih je osam njih i čuvara škole smrtno ranio.

Odgovore na pitanja kakve je probleme dečak imao i zbog čega se odlučio na brutalan čin ostavljamo stručnjacima. A ovde, podstaknuti strašnim događajem, otvaramo temu o kojoj se retko govori – zbog čega mladi treba da posete psihologa u situaciji koju sami, ili sa najbližima, ne mogu da reše.

Kako se sprovodi psihoterapija i koliko traje

Bilo da je vaš izbor Srednja medicinska škola Beograd, Medicinska škola Kragujevac ili naša medicinska škola na nekoj drugoj lokaciji, obrazovanje za zdravstvene radnike podrazumeva stručan odnos prema mentalnom zdravlju. Već sa početkom školovanja od učenika se očekuje da prihvate i promovišu pravilno shvatanje psihoterapije. I da, ukoliko osete ličnu potrebu, bez oklevanja porazgovaraju sa psihologom.

Psihoterapija je, podsećamo, način da dobijete pomoć i podršku u situacijama koje vam se čine stresne i komplikovane. Susret sa psihologom podrazumeva razgovor sa osobom koja ima veliki broj korisnih i efikasnih saveta. Psiholog uči mlade kako da problem sagledaju sa nekoliko strana, zauzmu ispravan stav, nauče nove veštine regovanja i usvoje obrasce ponašanja koji donose olakšanje.

Psiholozi su obučeni da pomažu osobama sa porodičnim, školskim, zdravstvenim i drugim problemima. Problemima koji su vidljivi drugima, ali i onim nevidljivima, koje osećate samo vi. Navedimo najčešće.

Događaji koji za sobom ostavljaju stres i traumu mogu da postanu uzroci dugotrajne psihičke nestabilnosti, tuge, straha, deprimiranosti, brige, besa, smanjene sposobnosti da se uči i radi... To mogu da budu odlasci dragih osoba, prestanak prijateljstava, zlostavljanje, ruganje, vršenje pritisaka, preterana očekivanja, nerazumevanje od strane odraslih ili vršnjaka. Nekada je uzrok i nevidljiv, a efekat postoji, u obliku poremećaja sna, gubitka ili pojačanja apetita, smanjene koncentracije, nejasne uznemirenosti, napada panike i straha...

Psihoterapija počinje razgovorom u kojem ćete dati osnovne podatke o sebi i okolnostima u kojima se nalazite. Pričaćete i o osećanjima, i dobrim i lošim, kako bi vas psiholog što bolje razumeo. On će usmeravati tok razgovora, tako da vas iznošenje osećanja o kojima vam je teško da govorite dodatno ne uznemiri. Psiholog će vam objasniti šta treba zajedno da uradite i kako ćete to izvesti. Ponekad će predložiti da se na razgovor pozovu roditelji, što ne treba da zabrinjava.

Jedno od najčešćih pitanja koje interesuje mlade je koliko dugo traje psihoterapija i da li je jedan odlazak kod psihologa dovoljan. Odgovor je da sve zavisi od ciljeva koje, zajedno sa psihologom, postavite. Nekad će put do njih biti kraći, nekad duži, ali obično ćete na razgovor morati da odete nekoliko puta, najčešće jednom nedeljno, tokom par meseci.

Kako se pripremiti za psihoterapiju

Najvažnije je da mladi shvate da psihoterapija nije prinuda – to je odličan način da se nauči kako da se loše emocije zamene dobrima, štetne korisnima, da se naprave pravilni umesto pogrešnih izbora, i da se neprijatnost otkloni što pre. Odlazak na vreme učiniće stvari jednostavnijim i naneti manje štete fizičkom i mentalnom zdravlju, odnosima sa porodicom i vršnjacima.

Psiholog se najbolje može opisati kao trener – personalni trener za dušu, i o njemu tako treba razmišljati.

Negujte pozitivna osećanja, verujte u sebe i budite spremni da učite o sebi i napredujete.

Kad dobijete savet i dogovorite se sa psihologom o veštinama koje ćete praktikovati, vežbajte ih svakodnevno. To je najbolji put ka uspehu.

Ako je to potrebno, dozvolite da vam pomognu roditelji i druge osobe iz okruženja koji vam žele dobro. Provodite vreme sa ljudima sa kojima se osećate dobro.

Bavite se više hobijima i aktivnostima u kojima ste uspešni i koje sa zadovoljstvom obavljate.

Uspostavljajte i negujte zdrave životne navike, od ishrane i kretanja, do dovoljno sna i vremena za opuštanje.

Iako u društvu mogu da postoje predrasude, imajte na umu da je odlazak kod psihologa znak vaše zrelosti i obrazovanosti. Razgovori sa psihologom su prilika da mlada osoba otkrije svoje mentalne snage i sposobnosti, hlabrost i samopouzdanje, izvuče ih na površinu, pravilno upotrebi, reši probleme, bude srećnija i zadovoljna sobom.

Prethodna